Work that ass!

FIT DOOR HET LEVEN MET DEZE 9 TIPS

Met de volgende tips word je fitter, gezonder en verlies je kilo’s zonder dat je het doorhebt.

Als trainer ben ik ontzettend blij met de toppers die zich willen inzetten om op zoek te gaan naar gezondheid en fitheid. Ik word vooral gezien als een stok achter de deur om ze gemotiveerd te houden in hun zoektocht naar een fit en gezond leven. Ik weet niet of ik helemaal tevreden ben met dat imago, maar zolang ze mijn hulp waarderen en kunnen genieten van de trainingen ben ik tevreden.

Ik geef altijd aan dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen lichaam. Het is heel belangrijk dat ze bij mij komen voor advies en trainingen, maar de grootste winst is te behalen in het alledaagse leven. Met deze tips zorg je ervoor dat je bewuster wordt van je gezondheid en je fitter en actiever wordt in het alledaagse leven.

1.) Begin de dag met een wandeling, nog voor je ontbijt, in hoog tempo of met een kleine “wake up” workout.

2.) Zet je auto op een mooie loopafstand van je bestemming of stap een paar haltes eerder uit de tram / bus / metro.

3.) Work that ass! Neem de trap in plaats van de lift of roltrap.

4.) Ligt je bestemming op minder dan 15km á 20km, probeer eens een keer met de fiets te gaan.

5.) Houd genoeg intermezzo’s tussen 9.00u en 17.00u met een tal van simpele oefeningen en loopbreaks.

6.) Ga tijdens de pauzes een lekker stukje wandelen, gegarandeerd dat je collega’s mee zult krijgen.

7.) Doe je wc bezoekje op een andere verdieping.

8.) Ben je aan het wachten? Ga niet ergens zitten, maar ga een lekker stukje lopen.

9.) Sluit je dag af met een avondwandeling of ga naar één van onze workouts als alternatief voor het bankhangen.

Met deze tips krijg jij jezelf meer aan het bewegen. Probeer ze uit. Ik ben er van overtuigd dat je jezelf fitter zult voelen en je trots zult zijn op wat je doet. Ik zal in een andere blog verder in gaan op simpele voedingstips die jou kunnen helpen om gezond te eten.

Ik kan je helpen bij jouw proces naar een fit en gezond leven. Heb je het al vaker geprobeerd en lukt het steeds niet: neem contact met mij op en we gaan jouw doelen bereiken.

Even over de roltrap. Ik ben er sowieso voorstander van om de gehele roltrap uit de maatschappij te laten verdwijnen (praktische uitzonderingen daargelaten). Mensen die met de roltrap door het leven gaan kun je haast als metafoor gebruiken voor de luie geest en de passieve mindset die mensen met zich meedragen.
Wist je dat de roltrap was uitgevonden als entertainment. Dat het nu wordt gebruikt om enkele hoogtemeters te overbruggen is een schande voor de maatschappij. Niet alleen voor de mensheid, maar ook voor diegene die verantwoordelijk zijn voor het aanleggen hiervan, zoals gemeentes? Hoe hypocriet zijn ze ook om enerzijds aan te geven dat mensen gezonder en fitter moeten worden en anderzijds geld uitgeven aan zulke onnodige werken die een situatie creëren waar je weer lui en ongezond van wordt. Ach ja, waar maak ik me druk om. En nee, wees niet bang. Ik ga niet pleiten voor incheck poortjes voor de roltrap. Gelukkig kunnen we vaak zelf nog wel de keuze maken tussen trap, roltrap of lift. Neem vaker de trap en verander je mindset.

You can’t outrun a bad diet

“You can’t outrun a bad diet” is een bekende uitspraak, waar veel over wordt gedebatteerd in de sportwereld. Ik kwam deze uitspraak laatst weer tegen wat mij inspireerde om hier ook over te schrijven. Om zowel sporters als niet-sporters uit te dagen en te helpen bewuster om te gaan met hun voeding.

Topsporters zijn wat betreft voeding en training uitstekende proefkonijnen. Zij proberen de nieuwste technieken en adviezen uit, fysiologische waardes worden gemeten en zij presteren op het maximale van hun kunnen. Wat wij kunnen vinden bij de topsporters kunnen wij dan weer vertalen naar recreatieve sporters en zelfs de niet-sporters. Want ook deze groepen vragen veel van hun lichaam doordat zij dagelijks presteren op hun werk, tijdens hun studie, bij hun vereniging of in de kroeg, waar zij te maken krijgen met verschillende factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op het lichaam.

Waar topsporters regelmatig worden getest, worden recreatieve sporters dat niet. Het is bijvoorbeeld gebleken dat training geen invloed heeft op insuline gevoeligheid bij topsporters. Dat bij topsporters nog steeds hoge HOMA waardes (een index die iets zegt over de hoeveelheid insuline en glucose in het bloed) worden gevonden heeft te maken met een combinatie van een zittende levensstijl en de inname van de lege koolhydraten (pasta, rijst, brood, geraffineerde suikers). De hoge HOMA waardes staan in verband met obesitas en diabetes type II. Bij de recreanten hoor ik vaak de woorden: “ik sport, zodat ik veel kan eten” of “ik sport, zodat ik kan eten wat ik wil” met de bijbehorende gedachte dat ze het toch wel weer verbranden. Doordat veel training bij topsporters geen invloed heeft op de insuline gevoeligheid, kun je ervan uitgaan dat het bij recreanten niet beter zal worden. Het gevaar is ook vaak dat zij zich op jonge leeftijd nog fris en fit voelen, zonder dat zij de gevaren merken van alle pasta’s, broden en taartjes die worden geconsumeerd. En dat klopt ook, dit merk je nu nog niet. Net zoals bij alle jonge kinderen en jong volwassenen. Voor je 30e hoor je je zeker nog niet vermoeid of futloos te voelen. Sterker nog, je bevind je in je piekjaren betreft fitheid. En ik geloof dat je dit nog kunt uitstellen tot zeker je 40e en 50e levensjaar, maar dat hangt wel samen met wat jij eet. You can’t outrun a bad diet.

Waarom kun je dan niet al die koolhydraten zo naar binnen werken?
De gezondheidsraad adviseert 40% – 70% van jouw energie uit koolhydraten te halen (lekker vaag voor zo een belangrijk orgaan). Verder adviseren zij koolhydraatrijke producten die arm zijn aan voedingsstoffen, zoals frisdrank, koek en snoep, in beperkte mate te eten (ook lekker vaag). Verder mis ik hierin de rijst, pasta’s en broden.
Bij de grote hoeveelheden koolhydraten die worden geadviseerd, in combinatie met de lege koolhydraten, ontstaan er grote wisselingen in de bloedsuikerspiegel en een toename van de insulinelevels. Door de lage hoeveelheid glucose in het bloed, die ontstaat als reactie van je lichaam op een grote hoeveelheid glucose in het bloed (door een inname van te veel koolhydraten), ontstaat vermoeidheid en een hongerig gevoel en krijg je een grote behoefte aan…suiker! Je hersenen zijn heel afhankelijk van een gecontroleerde hoeveelheid glucose in het bloed en sturen hierbij ook je lichaam aan, wanneer de hoeveelheid glucose verandert. Als je dit niet onder controle hebt, ontstaat een uiteindelijke suikerverslaving met insulineresistentie tot gevolg. Koolhydraten worden als vet opgeslagen, vermoeidheid wordt chronisch, en eten heeft niet meer de gewenste effecten, waardoor je hongerig blijft.

Als gevolg van deze verkeerde voeding ontstaan ook immunologische problemen. Het afweersysteem wordt zwakker en de lichamelijke barrières worden doorbroken. De darm is één van die plekken waar dit veel gebeurt, met laaggradige ontstekingen (chronische, ziekmakende ontstekingen, waarbij je immuunsysteem actief blijft. Beschadigen cellen en weefsels) tot gevolg. Je immuunsysteem wordt geactiveerd en dit kost veel energie. Doordat de ontsteking chronisch is, raakt je immuunsysteem overwerkt. Dit resulteert in overmatige vermoeidheid. Hierdoor krijg jij minder behoefte om te bewegen of mensen te ontmoeten, het libido is verminderd, de eetlust verstoord en je bent gevoeliger voor pijn. Ook je lichaamssamenstelling kan veranderen, denk aan spieratrofie (afbraak van spieren) en/of een verhoogde vetopslag. En dit allemaal, door wat je eet.

Verantwoordelijk en bewust omgaan met sport en voeding
Of jij nu veel sport of helemaal niet, een verkeerd voedingspatroon heeft zijn gevolgen. Jij voelt je gezond totdat het te laat is. Voor jonge mensen die niet sporten komt dit wel eerder tot uiting dan bij recreatieve- en topsporters. Bij sporters uit een zittende levensstijl en verkeerde voeding zich vaak in een verhoogde blessuregevoeligheid. Voor zowel sporters als niet-sporters geldt dat je niet zomaar van alles kunt eten zonder bijbehorende gevolgen. Eet bewust en verantwoordelijk. Suiker is een straf en geen beloning. Laat je niet misleiden door supermarkten, de gezondheidsraad en andere instanties. Evenzo dit artikel. Denk vooral zelf na. Voor jezelf, voor het milieu en voor de toekomst.

Wij bieden onze hulp aan bij het aanpassen van jouw voedingspatroon. Laat ons hier je plan weten.